FIM Azymut
Strategia rozwoju firmy
czas trwania projektu: 30–90 dni
Cele projektu
- Opracowanie strategii rozwoju.
- Określenie kluczowych zasobów umożliwiających efektywne konkurowanie.
- Podniesienie sprawności organizacyjnej.
Korzyści
- Oszczędność zasobów — podniesienie efektywności wykorzystania zasobów finansowych, ludzkich i rzeczowych przez zaangażowanie w projekty i działania realizujące wybrane opcje rozwoju.
- Poprawa komunikacji — pracownicy uzyskają kompleksową informację o intencjach właściciela i priorytetach firmy, co umożliwi podejmowanie właściwych działań i decyzji.
- Rozwój kompetencji pracowników — udział w projekcie pozwala zrozumieć i dostosować działania do oczekiwań rynku.
Produkty / rezultaty
Wynikiem projektu jest raport obejmujący:
- Analizy strategiczne:
- SWOT, analiza portfeli produktów, analiza sprzedaży i kanałów dystrybucji (poziom 1),
- analiza rynku i konkurencji — benchmarking (poziom 2),
- analiza rentowności produktów i klientów (poziom 3).
- Domeny (strategia segmentów rynkowych i kierowanych do nich produktów).
- Strategia wobec kanałów dystrybucji.
- Plan sprzedaży (poziom 1 — 1 rok, poziom 2 — 3 lata).
- Strategia konkurowania (poziom 3).
- Kluczowe wskaźniki sukcesu (KPI).
- Opis projektów realizujących strategię (poziom 1 — 1 rok, poziom 2 — 3 lata).
Przebieg projektu
Metodologia partycypacja polegająca na zaangażowaniu kluczowych pracowników w główne decyzje strategiczne; w trakcie projektu konsultanci przygotowują propozycje alternatywnych kierunków rozwoju, które są omawiane podczas warsztatów.
ETAP 1: Przygotowawczy
- analiza struktury organizacyjnej, wywiady z kluczowymi pracownikami
- uporządkowanie portfela produktów
- uzgodnienie zakresu danych wewnętrznych niezbędnych do realizacji projektu i opracowanie pakietu informacyjnego przez pracowników
- inwentaryzacja informacji rynkowych i uzgodnienie źródeł ich pozyskania
ETAP 2: Domeny (produkt vs rynek)
- opracowane na podstawie analiz danych sprzedażowych
- warsztat strategiczny oraz raport podsumowujący uzgodnienia warsztatowe
ETAP 3: Opracowanie strategii kanału dystrybucji i planu sprzedaży
ETAP 4: Opracowanie strategii konkurowania
- analiza konkurencji
- warsztat strategiczny oraz raport podsumowujący uzgodnienia warsztatowe
ETAP 5: Projekty strategiczne
- warsztat strategiczny i szkolenie z zakresu zarządzania projektami w celu merytorycznego przygotowania zespołu
- identyfikacja kluczowych zasobów do realizacji strategii
- opracowanie projektów strategicznych oraz wprowadzenie narzędzia do zarządzania projektami