FIM Optimum
Optymalizacja zarządzania organizacją
czas trwania projektu: 90 dni
Cele projektu
- Uporządkowanie struktury organizacyjnej i powiązań między działami pod kątem przejrzystości odpowiedzialności i decyzji.
- Uporządkowanie procesów produkcji i sprzedaży.
- Organizacja Systemu Informacji Zarządczej (SIM).
- Wprowadzenie zarządzania projektowego.
- Opracowanie systemu motywacyjnego.
Korzyści
- Oszczędność zasobów – podniesienie efektywności wykorzystania zasobów finansowych, ludzkich i rzeczowych przez zaangażowanie w projekty i działania realizujące kierunki rozwoju.
- Kontrola nad efektywnością zarządzania i procesów przebiegających w firmie.
- Optymalizacja (obniżenie) kosztów.
- Podniesienie kompetencji pracowników i usprawnienie współpracy działów firmy.
Produkty / rezultaty
- Struktura organizacyjna oraz opracowane zakresy odpowiedzialności kluczowych managerów.
- Mapy i opisy procesów sprzedaży i produkcji oraz wskazówki dotyczące restrukturyzacji tych procesów.
- System informacji Managerskiej wspierany odpowiednimi rozwiązaniami.
- System motywacyjny pracowników.
Przebieg projektu
Metodologia partycypacja polegająca na zaangażowaniu kluczowych pracowników w wypracowanie rozwiązań.
ETAP 1: Przygotowawczy
- analiza struktury organizacyjnej, zakresów obowiązków, procesów strategicznych, wywiady z kluczowymi pracownikami
- uzgodnienie zakresu danych wewnętrznych niezbędnych do realizacji projektu i opracowanie pakietu informacyjnego przez pracowników
ETAP 2: Mapowanie i opis kluczowych procesów produkcji i sprzedaży
- przegląd obecnie funkcjonujących w firmie procesów
- szkolenie uczestników projektu w zakresie inżynierii procesów
- prace w zespołach zadaniowych w celu przygotowania map procesów:
- „fotografia” obecnie realizowanych procesów
- analiza przebiegu procesów
- reengineering procesów (o ile zachodzi potrzeba)
- identyfikacja komunikacyjnych sprzężeń zwrotnych pomiędzy procesami
- przygotowanie opisów procesów zawierających:
- informacje wejścia i wyjścia
- realizowane czynności
- osoby odpowiedzialne
- formy dokumentów
ETAP 3: Przygotowanie koncepcji korekt lub reorganizacji struktury firmy
- przygotowanie koncepcji i konsultacje z zarządem
- opracowanie zakresu obowiązków i kompetencji
- opracowanie listy kluczowych decyzji podejmowanych na stanowiskach kierowniczych
ETAP 4: Opracowanie Systemu Informacji Managerskiej
- identyfikacja zakresu informacji wymaganej na określonych stanowiskach
- inwentaryzacja systemu IT pod kątem możliwości dostarczenia wymaganych informacji
- przygotowanie systemu finansowo księgowego i systemu IT do realizacji wymagań SIM
ETAP 5: Przygotowanie systemu motywacyjnego
ETAP 6: Projekty strategiczne
- warsztat strategiczny i szkolenie z zakresu zarządzania projektami w celu merytorycznego przygotowania zespołu
- identyfikacja kluczowych zasobów do realizacji strategii
- opracowanie projektów strategicznych oraz wprowadzenie narzędzia do zarządzania projektami